باب:
إطعام الطعام
من الإسلام.
6. YEMEK YEDİRMEK İSLAM’DANDIR
حدثنا
عمرو بن خالد
قال: حدثنا
الليث، عن
يزيد، عن أبي
الخير، عن عبد
الله بن عمرو
رضي الله عنهما:
أن رجلا سأل
النبي صلى
الله عليه
وسلم: أي
الإسلام خير؟
قال : (تطعم
الطعام،
وتقرأ السلام
على من عرفت
ومن لم تعرف).
[-12-] Abdullah b. Amr'dan radiyallahu anh'dan rivayet edildiğine göre
bir adam Nebi (sallallahu aleyhi ve sellem)'e : "İslâm'ın hangi ameli daha
faziletlidir?" diye sordu.Nebi sallallahu aleyhi ve sellem şöyle cevap
verdi: "Yemek yedirmen, tanıdığın ve tanımadığın herkese selâm vermendir.
Tekrarı: 28, 6236.
AÇIKLAMA: [En faziletli amelin ne olduğu sorusuna Hz.
Peygamber niçin farklı cevaplar vermiştir?
Bu ve önceki hadisteki sorunun aynı anlamda olduğunu kabul
edersek, farklı cevap verilmesinin sebebini ortaya koymamız gerekir. Bunun
sebebi, soru soranların veya cevabı dinleyenlerin durumunun her iki durumda
farklı olmasıdır. Şu ihtimal de söz konusudur: Birinci soruya verilen cevapta,
eliyle ve dili ile başkasına eziyet etmesinden korkulan bir kişiyi uyarmak ve
bundan uzak tutmak amacı gözetilmiş, ikinci cevapta ise fiil veya söz ile
başkalarına yararlı" olacağı umulan kişiye bu yönde yol gösterilmiştir. O
zamanda bu iki özelliğe ihtiyaç bulunduğu için hadiste bu iki özelliğe yer
verilmiştir. Çünkü insanlar o zaman sıkıntı içindeydi. Cevapta insanların
arasını düzeltme yararı da göz önünde tutulmuştur.
"Tanımadığın kişiye" ifadesi "kibirlenmek ve
yapmacık davranmak suretiyle selâmı yalnızca belirli kişilere verme, aksine
İslâm'ın şiarını yüceltmek ve Müslüman kardeşliğini gözetmek İçin tanımadığın
kişiye de selâm ver" anlamına gelmektedir. Şayet "hadisteki sözcük
genel kapsamlı olup kâfir, münafık ve fâsık da buna dahildir" denilirse
buna şu şekilde cevap verilir: "Selâmın yalnızca müslüman’a verileceği,
başka bir delilden anlaşılmaktadır. Müslümanlardan başkasına selâm vermek, bu
hadisten sonra yasaklanmış olabilir. Bu hadis, insanların arasını düzeltmek
maksadıyla genel kapsamlı söylenmiştir. Bir kimseye selam verilip verilmemesi
konusunda şüpheye düşülürse, aslolan özel bir durum ortaya çıkıncaya kadar
hadisin genel İfadesinin esas alınmasıdır."